DE MUZIKANT

Erik van Haaren

‘Muziek maken is fijn, maar de gezelligheid eromheen is het belangrijkste’

Erik van Haaren (35) woont met zijn Wendy aan de Stellingmolen. Samen hebben ze twee dochters, Amber en Vera. Erik is projectmanager bij Hellings Machinebouw in Sint-Oedenrode. Wendy, geboren en getogen in Rosmalen, is research coördinator bij het Radboud universitair medisch centrum in Nijmegen. Festivals bezoeken en toeren op hun motoren, samen met de Bernracers is hun gezamenlijke hobby.

Naast het vertrouwde geluid uit de Suzuki en de KTM is ook het trompetgeschal bekend in huize van Haaren. “Ik speel al zo’n vijfentwintig jaar trompet,” weet Erik. “Het begon met de blokfluit op school. Mijn vader speelt tuba en was jarenlang lid van blaaskapel de Raddreijers. Daarom lagen er bij ons altijd wel wat muziekinstrumenten op zolder. Je kunt wel stellen dat ik de liefde voor muziek met de paplepel heb ingekregen. Ik probeerde wat uit en vond al snel de trompet het leukste. Mijn grote voorbeeld was de helaas veel te vroeg overleden dorpsgenoot Peter Oomen. Vanaf mijn tiende jaar probeer ik serieus trompet te spelen. Ik kreeg les op de muziekschool in Veghel en heb nog wekelijks repetitie bij de Koninklijke Fanfare in Heeswijk waar ik 23 jaar lid van ben en 1e trompet speel. De Proms aan de grachten van Breda met de Herrie Davidson Band, optredens bij de Kersouwe, met Gé Reijnders en BZB waren echte hoogtepunten. Daarnaast ben ik 13 jaar lid geweest van de Raddreijers met als hoogtepunten een muzikale reis naar het oogstfeest in het Poolse Kobylin en de jaarlijks terugkerende optredens bij de wijnfeesten Mayschoss in Duitsland. Mijn persoonlijke voorkeur is het spelen van rockmuziek, dat is echt super om te doen. Iron Maden, Black Sabbath: pop met een trompet is altijd mooier.”

Ik geniet er enorm van

Trompetspelen kan heel mooi zijn. Maar het is niet het meest toegankelijke instrument. Velen hebben moeite überhaupt geluid te krijgen uit dit blaasinstrument. En om goed trompet te spelen is de nodige inzet en oefening vereist. Hoe moeilijk is trompet spelen nu eigenlijk en wat komt er allemaal bij kijken? “Bij een trompet wordt de klank voor een groot deel gemaakt met je lippen,” leert Erik. “Het kost veel tijd om een goede techniek aan te leren zodat je de juiste klank kunt maken met je lippen Daarmee werkt de trompet als een soort versterker die een bepaalde klank aan de toon geeft. Je lippen, de blaastechniek en zelfs je tong spelen een grote rol bij het maken van het geluid. Het duurt dus even voor je een mooie zuivere klank uit het instrument kunt krijgen. En dan gaat het alleen nog maar beter wanneer je heel wat uurtjes oefent. En dat is een probleempje voor me. Ik ben niet fanatiek genoeg. Daar komt bij dat een goed gehoor en het juiste gevoel voor ritme heel belangrijk zijn bij het trompetspelen. En dat mis ik allebei,” lacht hij.
“De conclusie na een kwart eeuw trompetspelen is eigenlijk dat ik niet zoveel talent heb, maar dat je met goed je best doen een heel eind komt. Gelukkig speel ik niet alleen en met de hele club is het prachtig en daar geniet ik nog steeds enorm van. Muziek maken blijft heerlijk om te doen, maar de gezelligheid eromheen is misschien wel het belangrijkste.”

Tekst:Mathieu Bosch. Foto: Jan Gabriëls.